Demokrasi dan Hubungan Etnik di Kelantan

Dalam beberapa tahun terakhir, Kelantan telah menyaksikan peningkatan wacana dan gerakan-gerakan yang memberi tumpuan kepada demokrasi dan hak asasi manusia. Sebuah negeri yang unik dan berlatarkan pengaruh Islam yang mengakar ke dalam sejarahnya, sudah pasti situasi semasa demokrasi dan hak asasi menjadi suatu perkara yang penting untuk dibicarakan.

Dalam artikel ini, kita akan cuba mengupas lanskap demokratik Kelantan dan menggariskan langkah ke hadapan yang dapat memelihara nikmat ragam budaya dan menghormati kerencaman budaya dan agama yang unik.

Antara Kelantan dan Demokrasi

Kelantan, seperti seluruh Malaysia, mengamalkan demokrasi berparlimen. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk mengiktiraf ciri-ciri budaya dan politik yang unik yang membentuk landskap demokratik negeri ini. Aspek ini hanya dapat ditelusuri menerusi sejarah politik negeri.

Via Malaysiakini

Selama beberapa dekad, Parti Islam SeMalaysia (PAS) memegang pengaruh politik yang besar di Kelantan. Pengaruh PAS dikaitkan dengan prinsip-prinsip Islam yang konservatif dan tumpuan kepada pemeliharaan nilai-nilai agama. Nilai-nilai konservatif ini difikirkan masih relevan dalam pemikiran masyarakat, lagi-lagi dalam hubungan antara agama dan budaya.

Walaupun secara amnya, Kelantan masih boleh dikatakan negeri yang konservatif; ini tidak menghalang perkembangan komposisi penduduk serata negeri ini. Kelantan mempunyai penduduk yang pelbagai termasuk Melayu, Cina, Melayu Thai, dan komuniti peribumi seperti Orang Asli. Interaksi di antara kumpulan budaya ini menambah kompleksiti dalam dinamik demokratik negeri ini.

Hak Asasi dan Demokrasi di Kelantan

Walaupun nilai-nilai tradisional dan agama di Kelantan, panggilan untuk hak asasi manusia dan demokrasi semakin kuat. Nilai dan prinsip demokratik kini dilihat semakin wajar, khususnya dalam usaha menyantuni golongan pinggiran dan keperluan-keperluan mereka.

Via Astro Awani

Cabaran kepada hak asasi manusia termasuklah kebebasan bersuara. Para pengkritik berpendapat bahawa terdapat sekatan terhadap kebebasan bersuara di Kelantan disebabkan persekitaran yang konservatif. Oleh kerana suasana konservatif yang wujud, ini telah menghadkan dialog terbuka dan wacana demokratik.

Selain itu, cabaran lain juga turut boleh dilihat dari aspek hak wanita dan kesetaraan gender. Dalam isu ini, masyarakat yang dipengaruhi oleh nilai-nilai konservatif cenderung meletakkan penekanan lebih tinggi pada peranan gender tradisional khususnya idea patriarki.

Antara isu penting yang perlu ditangani adalah isu hak dan nasib peribumi selain Melayu. Sementara laungan Melayu terus utuh didengari, nasib komuniti peribumi seperti Orang Asli menghadapi cabaran berkaitan dengan hak tanah dan pemeliharaan budaya. Kedua-dua isu ini merupakan hak asasi manusia yang penting dan tidak mudah dirobek dari rangkulan komuniti sesuka hati.

Via Malaysiakini

Langkah Ke Hadapan untuk Demokrasi dan Hak Asasi Manusia

Untuk memelihara demokrasi dan hak asasi manusia sambil menghormati kepelbagaian budaya dan agama Kelantan yang unik, beberapa langkah penting harus diambil untuk menjamin masa depan buat demokrasi.

Salah satu langkah tersebut adalah dengan mempromosikan pendidikan yang inklusif. Pendidikan inklusif yang menghormati kepelbagaian budaya dan hak asasi manusia adalah penting. Ini boleh dicapai dengan mengintegrasikan pandangan yang pelbagai ke dalam kurikulum pendidikan tersebut.

Selain itu, pendidikan kewarganegaraan juga penting dan dapat menanam nilai-nilai demokratik, hak asasi manusia, dan kesetaraan gender sejak usia muda. Subjek Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan antara subjek yang boleh diperkasakan dan dimantapkan agar dapat melahirkan pemimpin demokratik kelak.

Via Harian Metro

Dialog antara agama juga antara langkah popular dalam memupuk sikap saling menghormati perbezaan agama yang ada. Ia juga dapat memperkaya dan memperdalamkan pemahaman antara kumpulan agama yang berbeza.

Komuniti minoriti juga tidak harus dilupakan. Usaha untuk  memberdayakan komuniti minoriti seperti Orang Asli dan Cina juga harus dilakukan untuk memastikan hak mereka dilindungi dan suara mereka didengar dalam proses politik. Menyentuh soal kaum Cina dalam konteks Kelantan juga, mereka mempunyai perspektif yang berbeza berbanding kaum Cina di negeri lain dan lebih mudah berasimilasi dengan budaya Kelantan.

Reformasi undang-undang juga perlu dilaksanakan dengan mempertimbangkan reformasi yang memastikan bahawa hak asasi manusia dilindungi dan semua warganegara mempunyai akses kepada keadilan.

Inisiatif yang terlaksana untuk demokrasi dan hak asasi manusia

Beberapa inisiatif telah diambil untuk mempromosikan demokrasi dan hak asasi manusia di Kelantan. Inisiatif-inisiatif ini dijalankan seiring dengan nilai demokratik dan nilai budaya negeri agar dapat memberi kefahaman yang lebih baik kepada rakyat Kelantan.

Misalnya, inisiatif seperti program pendidikan telah dijalankan oleh NGO dan kumpulan masyarakat yang ada. Program-program ini berteraskan pengajaran terhadap nilai-nilai demokratik yang selari dengan agama, kesetaraan gender, dan hak asasi manusia.

Via UMK

Di samping itu, organisasi seperti Women’s Aid Organization (WAO) berusaha untuk memberdayakan wanita dan mempromosikan kesetaraan gender. Inisiatif pemberdayaan wanita turut merangkumi ibu-ibu tunggal. Isu dan suara wanita cuba diangkat agar didengari sehingga ke peringkat tinggi.

Organisasi hak asasi manusia tidak serik memperjuangkan hak-hak peribumi termasuk hak tanah dan pemeliharaan budaya Orang Asli. Hak tanah antaranya menjadi isu penting yang harus diselesaikan lantaran ini dapat mengugat gaya hidup dan sumber rezeki Orang Asli.

Dialog antara agama juga dipacu dalam pelbagai peringkat masyarakat, termasuklah dalam institusi pendidikan tinggi. Usaha-usaha untuk mempromosikan dialog antara agama telah mendapat perhatian, memupuk pemahaman dan toleransi di antara kumpulan agama yang berbeza.

Peranan Masyarakat Madani

Masyarakat madani memainkan peranan penting dalam memperjuangkan demokrasi dan hak asasi manusia di Kelantan. Organisasi ini, aktivis, dan kumpulan masyarakat berfungsi sebagai perantara antara kerajaan dan rakyat, berusaha untuk memastikan prinsip-prinsip demokrasi dan hak asasi manusia dihormati.

Kerajaan negeri juga memikul tanggungjawab besar dalam mempromosikan demokrasi dan hak asasi manusia dalam negeri ini. Kerjasama antara kerajaan negeri dan institusi serta organisasi madani penting untuk membangunkan Kelantan.

Dari aspek perundangan, kerajaan negeri haruslah bekerjasama untuk merombak undang-undang dan peraturan yang dapat memastikan kesetaraan dan hak asasi manusia dilindungi serta dihormati.

Begitu juga dengan dasar-dasar yang boleh mempromosikan kesetaraan gender dan memberdayakan wanita dalam semua aspek masyarakat. Isu-isu wanita tidak harus dibincangkan semata-mata, sebaliknya kerajaan negeri perlu mengambil langkah proaktif untuk membantu kaum wanita.

Dasar-dasar yang inklusif dan menghormati kepelbagaian budaya serta agama menjadi keutamaan penggubalan dasar pada peringkat negeri. Apabila wujud dasar-dasar inklusif dan terbuka kepada seluruh kaum negeri, maka secara langsung ini akan menggalakkan penglibatan warganegara dan penyertaan awam dalam proses demokratik.

Strategi-strategi penggerak Kelantan

Kelantan berada pada persimpangan penting, di mana nilai-nilai demokrasi dan hak asasi manusia semakin ditekankan seiring dengan warisan budayanya yang kaya. Untuk menavigasi medan yang rumit ini dengan berjaya, negeri ini harus mencapai keseimbangan yang menghormati kepelbagaian budaya dan agama sambil menegakkan prinsip-prinsip demokratik dan hak asasi manusia. Ini boleh dicapai melalui pendidikan, dialog antara agama, reformasi undang-undang, dan memberdayakan komuniti minoriti.

Dengan merangkul strategi ini, Kelantan boleh bergerak ke hadapan menuju masyarakat yang lebih inklusif, demokratik, dan menghormati hak, mencipta perpaduan yang harmonis antara tradisi dan kemajuan. Perjalanan ke hadapan mungkin mencabar, tetapi usaha untuk demokrasi dan hak asasi manusia adalah usaha yang berharga yang akan membentuk masa depan Kelantan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *