Kerajaan Kelantan umum pertambahan peruntukan berjumlah 11 juta selesai isu air

KOTA BHARU – Kerajaan Kelantan mengumumkan peruntukan tambahan berjumlah RM11 juta di bawah Belanjawan 2022 bagi membantu rakyat yang terkesan dengan pandemik Covid-19.

Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob berkata, peruntukan tambahan itu membabitkan bantuan kepada nelayan berjumlah RM1.5 juta, usahawan industri kecil dan sederhana (IKS) sebanyak RM4.5 juta dan bagi menyelesaikan masalah air jangka pendek berjumlah RM5 juta.

Katanya, atas keprihatinan dan cakna kerajaan dalam menangani masalah rakyat, pihak kerajaan bersetuju untuk membantu mereka terkesan termasuk yang ada kaitan antara langsung dengan sekuriti makanan.

“Kerajaan bersetuju untuk memberi bantuan kepada nelayan pantai, sungai dan darat sebanyak RM1.5 juta, kedua bantuan untuk peniaga IKS sebanyak RM 4.5 juta yang diharap mereka berpeluang untuk memperolehi modal atau pun peralatan untuk menambah produk perniagaan mereka.

“Ketiga bagi mengatasi masalah air di penghujung agihan dan lokasi tekanan rendah serta ketiadaan air, sebagai penyelesaian jangka pendek yang perlu tindakan segera dengan membina telaga tiub atau bersesuaian dengan peruntukan sebanyak RM5 juta yang akan diberikan melalui Jabatan Sumber Air Negeri Kelantan,” katanya ketika Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan ke-14 di Kota Darul Naim di sini pada Rabu.

Beliau berkata, kerja-kerja bagi mengatasi masalah air pada jangka masa panjang membabitkan penukaran paip dan sebagainya diteruskan oleh kerajaan.

“Peruntukan RM11 juta yang dipersetujui kerajaan ini masih daripada Belanjawan 2022. Alhamdulillah, berkat amalan penjimatan dan berbelanja secara berhemah oleh kerajaan,” katanya.

Sumber: Sinar Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *